Sommertid og søvn

Sommertid

Konsekvenser

Sommertid – Så er den første arbejdsuge gået, og her er vi endelig ved at ”vende os til” tidsskiftet.

Skift til sommertid kan have konsekvenser for helbredet, da det ødelægger vores døgnrytme. Samtidig med at risikoen for hjertestop, herunder blodpropper i hjertet, er stigende i perioden omkring skift til sommertid. En fast døgnrytme har betydning for vores hormoner, fordøjelse og kropstemperatur. Og overgangen til sommertid er meget værre for helbredet, end når vi skifter tilbage til normaltid. Der er stor forskel på, hvor meget det påvirker os hver især. Da skiftet påvirker døgnrytmen i så stor grad, så vil det naturligvis også have en indflydelse, på vores arbejdsindsats de efterfølgende dage.

 

sommertid

Sommertid og døgnrytme

Over halvdelen af danskerne sover i forvejen for lidt, og hvilket i forvejen har stor betydning for helbredet. For lidt søvn, kan medføre en lang række livstidssygdomme. Risikoen for hjertekarsygdomme, diabetes, forhøjet blodtryk og kolesterol er nogle af de livsstilsygdomme. Netop dét er et tydeligt bevis på hvor vigtigt, en fast døgnrytme er for os.

Vi alle har et indre ur, og dette styrer en lang række fysiske processorer herunder vigtigt hormon produktion, regulering af kropstemperatur og blodtryk. Når vi skifter til sommertid, så opstår der i dén grad rod i vores indre ur. Specielt børn er ramt af denne tidsforskydning, da de kan have meget svært ved at falde tidligere i søvn, og stå tidligere op end normalt. Mennesker med diabetes er desuden også hårdt ramt, da de skal omstille deres kostvaner ved skift til sommertid. Netop deres kostvaner er altafgørende for deres velbefindende, og forskydningen af måltiderne kan påvirke dem i op til uger.

Derfor blev sommertid genindført

Sommertid blev genindført af EU i 1980, ovenpå oliekrisen i 70’erne. Argumentet var at spare på energien, men når det kommer til stykket er denne besparelse begrænset. Det er dén fordi vi opvarmer vores hjem tidligere om morgen, og den elektricitet vi sparer om aften, bruger vi rent faktisk om morgen. Tilbage i 1980 hvor sommertid blev genindført, lavede energiselskaberne er beregning, på forventet energibesparelse på ca. en halv procent. I dag er denne besparelse stort ser ikke eksisterende, da Danmark tilbage i 1996 forlængede sommertiden med 1 måned i sidste ende.

 

Fordele ved sommertid

Lysere dage og aftner, kan have en positiv betydning for vores sindstilstand, og dermed give os mere energi i længden. Oftest er sommertid / de lysere aftner, også meget velkommen hos langt de fleste havemennesker Det har også positiv indvirkning på helbredet, da rigtig mange danskere er i mangel på D vitamin. Netop de lysere aftner / længere dage bidrager til at vi får mere D vitamin.

D vitamin er meget vigtigt for os, og vi får det når vores hud eksponeres for sollys. Du kan også få D vitamin gennem kost, men denne del udgør kun 20%, hvorimod D vitamin fra solen udgør 80%.

En anden men mindst lige så vigtigt faktor, er trafikken og de lysere aftner. Trafikforskere erkender at de lysere aftner, kan have en positiv indvirkning på mængden af trafikulykker. Specielt de bløde trafikanter, er langt mindre udsat når der er længere lyst om aften. Så når du er kommet dig over skiftet til sommertid, så vil der være flere fordele i den anden ende.

Vi ønsker jer alle en rigtig skøn sommer, og husk at anskaffe dig en ordentlig sommerdyne, så du får den optimale søvn.

Skriv et svar