Fuldmåne og søvn

fuldmåne og søvn

Kan du sove når der er fuldmåne?

Fuldmåne og søvn – Det er nu bevist at vi sover dårligere omkring fuldmåne, årsagen dertil er dog endnu ukendt. Forskere fra det Schweiziske psykiatriske hospital på Basel universitet, har i en ny undersøgelse bevist, at kvaliteten af søvn forringes omkring fuldmåne.  Forskerne mener at det skyldtes, at vi mennesker har et medfødt “måneur”, som man også ser det hos enkelte havdyr. Psykiske problemer og søvnløshed, er gennem tiderne blevet forbundet med månes cyklus, og nu tyder det på at der er en sammenhæng.

fuldmaane-soevn-dynespecialisten3

Fuldmåne og søvn

Der er benyttet 33 forsøgspersoner til forsøget, som anses at have et normalt og sundt søvnmønster. Fælles for dem alle, var at deres søvn var forkortet med 20 minutter, og dybden af deres søvn var reduceret med op til 30%. Desuden brugte forsøgspersonerne 5 minutter længere på at falde i søvn, og de følte sig generelt uoplagt dagene op til og efter fuldmåne. Der er tidligere gået rygter om, at det er månens ståler, som “hiver” i os, og påvirker vores søvn. Men forskerne mener ikke, at det er tilfældet da forsøgspersonerne sov i et rum uden vinduer, og strålerne ikke kan trænge ind. Desuden er tyngdekraften for svag til, at månens stråler kan “hive” i biologiske tråde, ifølge forskerne.

skabelon-indlaeg-billeder

Påvirker os mentalt

Efter undersøgelsens offentliggørelse, kan man argumenter for at psykiske problemer hænger sammen med månens cyklus. Det er dog udelukkende baseret på at manglende søvn, påvirker os mentalt. Vores lunte bliver kortere, og vi kan reagerer hurtigere og kraftigere overfor vores omgivelser. Almindelige dagligdags gøremål, kan pludselig virke uoverskuelige og være svære at overkomme. Det er ikke dermed sagt, at fuldmåne fører til psykiske problemer. Men er man disponeret i forvejen, vil man være lettere påvirkelig ved mangel på søvn.

fuldmaane-soevn-dynespecialisten2

Hvad kan du selv gøre

Der er flere ting du selv kan gøre for at optimere din søvn, nedenfor finder du god råd for en bedre søvn, udgivet af sundhed.dk

Gode råd:

• Reducer mængden af kaffe om eftermiddagen og aftenen
• Lad være at indtage væskeholdige madvarer og drikke de sidste 1-2 timer, før du går i seng
• Undgå tobak og alkohol inden sengetid
• Undgå store måltider lige før sengetid.
• Undgå hård fysisk træning 3 timer før sengetid
• Indarbejd regelmæssige sengetider. Om morgenen står du op til et fast tidspunkt, uanset mængden af søvn.
• Undgå at sove om dagen
• Sørg for en behagelig  temperatur i soveværelset. Undgå lys og støj
• Brug kun sengen til søvn og eventuelt sex
• Stå ud af sengen, hvis du ligger søvnløs mere end 30 minutter
• Berolig dig selv med, at en nat eller to uden søvn er ufarlig, det er dog meget opslidende

Kilde: Sundhed.dk

Se også vores indlæg om nattesøvnens betydning. 

Se månekalender for 2016 her>>

Se hele undersøgelsen her>>

Skriv et svar